Τροποποίηση του Νόμου Κατσέλη - Οδηγίες προς τους οφειλέτες
γράφει
η Στέλλα
Κρεπούρη
Τροποποίηση του Νόμου Κατσέλη επήλθε με το ν. 4336/2015 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις - Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής
Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης».
Μια από τις βασικές αλλαγές είναι η υπαγωγή για πρώτη φορά στο πλαίσιο ρύθμισης του νόμου Κατσέλη των βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο, τη Φορολογική Διοίκηση, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού και τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης.
Ωστόσο ο νόμος θέτει ασφυκτικά όρια για την επικαιροποίηση του συνόλου των κατατεθειμένων αιτήσεων που εκκρεμούν στα κατά τόπους αρμόδια Ειρηνοδικεία με τα κάτωθι έγγραφα και μάλιστα επί ποινή απαραδέκτου της αιτήσεως, δηλαδή απόρριψής της:
α) αντίγραφο του Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας
β) πρόσφατο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.
γ) Ε1 των τελευταίων τριών (οικονομικών) ετών.
δ) εκκαθαριστικά σημειώματα των τελευταίων τριών (οικονομικών) ετών.
ε) πρόσφατο Ε9
στ) τυχόν καταστάσεις μισθοδοσίας ή εκκαθαριστικούς λογαριασμούς συντάξεων ή βεβαίωση ανεργίας του ΟΑΕΔ.
ζ) τυχόν αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας τροχοφόρων.
η) βεβαιώσεις οφειλών των πιστωτών
θ) αντίγραφα των δανειακών συμβάσεων.
ι) (τυχόν) καταγγελίες των δανειακών συμβάσεων
ια) τίτλους ιδιοκτησίας των ακινήτων της περιουσίας του οφειλέτη
ιβ) αντίγραφο ποινικού Μητρώου γενικής χρήσης (κατ’ άρθρο 575 ΚΠΔ) από το οποίο να προκύπτει η μη καταδίκη του αιτούντος για οικονομικό ή φορολογικό αδίκημα σε βαθμό κακουργήματος.
ιγ) σε περίπτωση προηγούμενης άσκησης εμπορικής δραστηριότητας, βεβαίωση διακοπής εργασιών από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. (προκειμένου να διαπιστώνεται η έλλειψη πτωχευτικής ικανότητας του αιτούντος).
ιδ) υπεύθυνη δήλωση για πληρότητα και ορθότητα καταστάσεων περιουσίας και μεταβιβάσεων
ιε) Φύλλο υπολογισμού αντικειμενικής αξίας της κύριας κατοικίας του οφειλέτη
ιστ) λοιπά έγγραφα κατά την κρίση του οφειλέτη.
Για πρώτη φορά εισάγεται η διαδικασία Ταχείας Διευθέτησης Μικροοφειλών. Η διάταξη αφορά υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα της παρ. 1 του ν. 3869/2010 για τα οποία συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις, κατά το χρόνο υποβολής αίτησης υπαγωγής:
α. Το σύνολο των οφειλών τους δεν υπερβαίνει τις είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ
β. Έχουν μηδενικό εισόδημα
γ. Δε διαθέτουν ακίνητη περιουσία
δ. Δεν έχουν μεταβιβάσει ή εκποιήσει ακίνητη περιουσία τον τελευταίο χρόνο
ε. Το σύνολο της λοιπής περιουσίας τους, συμπεριλαμβανομένων τυχών καταθέσεων δεν υπερβαίνει τα χίλια (1.000) ευρώ
στ. Υπήρξαν συνεργάσιμοι δανειολήπτες, όπως η έννοια προσδιορίζεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών. Ειδικά η τελευταία προϋπόθεση θα λαμβάνεται υπόψη για αιτήσεις που θα υποβληθούν από το έτος 2016 και έπειτα, δεδομένου ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών τέθηκε τυπικά σε ισχύ από το έτος 2015 αλλά τίθεται σε εφαρμογή σταδιακά.
Προβληματισμό προκαλεί η πρόβλεψη του επαναπροσδιορισμού όλων των αιτήσεων σε δικάσιμο εντός τριετίας. Δηλαδή αιτήσεις που είχαν προσδιοριστεί να δικαστούν μετά τον Αύγουστο του 2018, θα πρέπει με επιμέλεια των οφειλετών να επαναπροσδιοριστούν σε νεώτερη δικάσιμο, γεγονός που προκαλεί εκ νέου οικονομική τους επιβάρυνση.
Ενώ με σκεπτικισμό ως προς την εφαρμοσιμότητα του αντιμετωπίζουν οι δικαστικοί κύκλοι το νόμο καθώς τα όρια που θέτει είναι αδύνατο να τηρηθούν δεδομένου ότι δε λαμβάνουν υπόψη την έλλειψη σε διοικητικό προσωπικό αλλά και σε δικαστές. Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός Ειρηνοδικών εκκρεμεί σχεδόν ένα έτος και τα κενά ξεπερνούν σήμερα τα 200. Πρακτικά, σήμερα κανένα Ειρηνοδικείο δεν δύναται να ανταπεξέλθει στις προϋποθέσεις του νόμου και επί της ουσίας δεν παραλαμβάνει νέες αιτήσεις.
Τέλος, ερωτηματικά προκαλεί:
α. η διάταξη κατά την οποία καθορίζονται ως κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας α) το εισόδημα του οφειλέτη, β) η αξία της πρώτης κατοικίας και γ) το ύψος του συνόλου των οφειλών. Παρέχεται δε, νομοθετική εξουσιοδότηση σε έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία θα καθορίζονται τα όρια των παραπάνω κριτηρίων. Η σχετική διάταξη θα ενεργοποιηθεί κατόπιν ΚΥΑ.
β. η κοινή αντιμετώπιση των οφειλών προς τα πιστωτικά ιδρύματα και το δημόσιο εν στενεί και ευρεία εννοία, δεδομένου ότι δεν τίθεται πλέον κανένα προνόμιο του δεύτερου.
Κρίνεται σκόπιμο να υπάρξει επικοινωνία των οφειλετών με το νομικό τους συμπαραστάτη (δικηγόρο, καταναλωτική ένωση κλπ) για την επικαιροποίηση του υφιστάμενου φακέλου, τον επαναπροσδιορισμό της αίτησης ή την υποβολή νέας με σκοπό την ένταξη και των οφειλών προς το Δημόσιο.
Επισυνάπτονται οι δύο εγκύκλιοι:
1. (ΑΔΑ: 6ΕΟΙ465ΦΘΘ-ΜΕΑ)
2. (ΦΕΚ 1794 Β/20-08-2015)
Πηγή: www.sinergasia.gr
Μια από τις βασικές αλλαγές είναι η υπαγωγή για πρώτη φορά στο πλαίσιο ρύθμισης του νόμου Κατσέλη των βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο, τη Φορολογική Διοίκηση, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού και τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης.
Ωστόσο ο νόμος θέτει ασφυκτικά όρια για την επικαιροποίηση του συνόλου των κατατεθειμένων αιτήσεων που εκκρεμούν στα κατά τόπους αρμόδια Ειρηνοδικεία με τα κάτωθι έγγραφα και μάλιστα επί ποινή απαραδέκτου της αιτήσεως, δηλαδή απόρριψής της:
α) αντίγραφο του Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας
β) πρόσφατο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.
γ) Ε1 των τελευταίων τριών (οικονομικών) ετών.
δ) εκκαθαριστικά σημειώματα των τελευταίων τριών (οικονομικών) ετών.
ε) πρόσφατο Ε9
στ) τυχόν καταστάσεις μισθοδοσίας ή εκκαθαριστικούς λογαριασμούς συντάξεων ή βεβαίωση ανεργίας του ΟΑΕΔ.
ζ) τυχόν αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας τροχοφόρων.
η) βεβαιώσεις οφειλών των πιστωτών
θ) αντίγραφα των δανειακών συμβάσεων.
ι) (τυχόν) καταγγελίες των δανειακών συμβάσεων
ια) τίτλους ιδιοκτησίας των ακινήτων της περιουσίας του οφειλέτη
ιβ) αντίγραφο ποινικού Μητρώου γενικής χρήσης (κατ’ άρθρο 575 ΚΠΔ) από το οποίο να προκύπτει η μη καταδίκη του αιτούντος για οικονομικό ή φορολογικό αδίκημα σε βαθμό κακουργήματος.
ιγ) σε περίπτωση προηγούμενης άσκησης εμπορικής δραστηριότητας, βεβαίωση διακοπής εργασιών από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. (προκειμένου να διαπιστώνεται η έλλειψη πτωχευτικής ικανότητας του αιτούντος).
ιδ) υπεύθυνη δήλωση για πληρότητα και ορθότητα καταστάσεων περιουσίας και μεταβιβάσεων
ιε) Φύλλο υπολογισμού αντικειμενικής αξίας της κύριας κατοικίας του οφειλέτη
ιστ) λοιπά έγγραφα κατά την κρίση του οφειλέτη.
Για πρώτη φορά εισάγεται η διαδικασία Ταχείας Διευθέτησης Μικροοφειλών. Η διάταξη αφορά υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα της παρ. 1 του ν. 3869/2010 για τα οποία συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις, κατά το χρόνο υποβολής αίτησης υπαγωγής:
α. Το σύνολο των οφειλών τους δεν υπερβαίνει τις είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ
β. Έχουν μηδενικό εισόδημα
γ. Δε διαθέτουν ακίνητη περιουσία
δ. Δεν έχουν μεταβιβάσει ή εκποιήσει ακίνητη περιουσία τον τελευταίο χρόνο
ε. Το σύνολο της λοιπής περιουσίας τους, συμπεριλαμβανομένων τυχών καταθέσεων δεν υπερβαίνει τα χίλια (1.000) ευρώ
στ. Υπήρξαν συνεργάσιμοι δανειολήπτες, όπως η έννοια προσδιορίζεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών. Ειδικά η τελευταία προϋπόθεση θα λαμβάνεται υπόψη για αιτήσεις που θα υποβληθούν από το έτος 2016 και έπειτα, δεδομένου ότι ο Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών τέθηκε τυπικά σε ισχύ από το έτος 2015 αλλά τίθεται σε εφαρμογή σταδιακά.
Προβληματισμό προκαλεί η πρόβλεψη του επαναπροσδιορισμού όλων των αιτήσεων σε δικάσιμο εντός τριετίας. Δηλαδή αιτήσεις που είχαν προσδιοριστεί να δικαστούν μετά τον Αύγουστο του 2018, θα πρέπει με επιμέλεια των οφειλετών να επαναπροσδιοριστούν σε νεώτερη δικάσιμο, γεγονός που προκαλεί εκ νέου οικονομική τους επιβάρυνση.
Ενώ με σκεπτικισμό ως προς την εφαρμοσιμότητα του αντιμετωπίζουν οι δικαστικοί κύκλοι το νόμο καθώς τα όρια που θέτει είναι αδύνατο να τηρηθούν δεδομένου ότι δε λαμβάνουν υπόψη την έλλειψη σε διοικητικό προσωπικό αλλά και σε δικαστές. Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός Ειρηνοδικών εκκρεμεί σχεδόν ένα έτος και τα κενά ξεπερνούν σήμερα τα 200. Πρακτικά, σήμερα κανένα Ειρηνοδικείο δεν δύναται να ανταπεξέλθει στις προϋποθέσεις του νόμου και επί της ουσίας δεν παραλαμβάνει νέες αιτήσεις.
Τέλος, ερωτηματικά προκαλεί:
α. η διάταξη κατά την οποία καθορίζονται ως κριτήρια για την προστασία της πρώτης κατοικίας α) το εισόδημα του οφειλέτη, β) η αξία της πρώτης κατοικίας και γ) το ύψος του συνόλου των οφειλών. Παρέχεται δε, νομοθετική εξουσιοδότηση σε έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία θα καθορίζονται τα όρια των παραπάνω κριτηρίων. Η σχετική διάταξη θα ενεργοποιηθεί κατόπιν ΚΥΑ.
β. η κοινή αντιμετώπιση των οφειλών προς τα πιστωτικά ιδρύματα και το δημόσιο εν στενεί και ευρεία εννοία, δεδομένου ότι δεν τίθεται πλέον κανένα προνόμιο του δεύτερου.
Κρίνεται σκόπιμο να υπάρξει επικοινωνία των οφειλετών με το νομικό τους συμπαραστάτη (δικηγόρο, καταναλωτική ένωση κλπ) για την επικαιροποίηση του υφιστάμενου φακέλου, τον επαναπροσδιορισμό της αίτησης ή την υποβολή νέας με σκοπό την ένταξη και των οφειλών προς το Δημόσιο.
Επισυνάπτονται οι δύο εγκύκλιοι:
1. (ΑΔΑ: 6ΕΟΙ465ΦΘΘ-ΜΕΑ)
2. (ΦΕΚ 1794 Β/20-08-2015)
Πηγή: www.sinergasia.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου